Целият свят е потресен…

Новоизбраният президент Доналд Тръмп успя да продаде своя бранд на американския народ и в следващите четири години името му ще седи върху една от най-емблематичните сгради в САЩ – Белият дом.

Интернет е залят от въпроси…

Наистина ли, Америка? Как е възможно? Как успя Доналд Тръмп да се добере до президентския пост в САЩ? Как успя да накара целия свят да се интересува от избора на президент в САЩ?

Като маркетинг професионалист не мога да подмина брилянтната маркетинг и брандинг стратегия на Тръмп, която според мен го направи президент. Затова в следващите редове ще споделя с вас причините за успеха на Тръмп погледнат през призмата на един маркетолог.

1. Влез в главите на хората с прост слоган, който могат да разберат, и с който могат да се идентифицират. Дай им работа с него и ги приобщи към обща цел.

tumblr_nwsivx3c3z1uds5n4o1_1280

(Брус Уилис с шапка на Тръмп като гост на вечерно шоу)

Официалната му кампания за президент започна през юни 2015 г. с един гениален маркетингов слоган:

“Направи Америка Отново Велика!”

Нека поясня защо този слоган е толкова добър и ефективен…

Четири прости думи, които успяха да стигнат до сърцата на половината нация.

Частта “Направи Америка” подчертава, че обикновения човек има думата и отговорността да промени статуквото – скрита безработица, провалена здравна реформа, нелегална имиграция и др. наболяли теми.

Частта “Отново Велика” предизвиква носталгия по доброто минало когато икономиката е била силна, когато САЩ не са имали такъв търговски дефицит, когато средният американец е имал работа, с която се е гордеел.

Слоганът “Направи Америка Отново Велика.” приканва към действие и фокусира вниманието върху обща цел. Създава силна емоция и решимост.

От друга страна слоганът на Хилари Клинтън (“Заедно сме по-силни”) също не е лош, но той не приканва към конкретно действие, няма конкретна цел и е по-общ.

В маркетингът е важно да се закотвиш в ума на хората така, че да пробудиш емоциите, които ще ги приканят към ясно дефинирано действие или цел. Слоганът на Тръмп определено свърши перфектна работа, за разлика от този на Клинтън.

 

2. Сдобий се с властта на хората чрез социалните мрежи.

Туитър

screen-shot-2016-11-10-at-16-39-33

Тръмп е богът на Туитър, който сам управлява профила си, сам се грижи за присъствието си в социалните мрежи и сам се закача за най-горещите теми.

Тръмп използва социалната мрежа Туитър, за да тества кои въпроси са обществено значими за хората. Кои въпроси се споделят, за кои въпроси се говори много или най-общо казано кои въпроси са важни в съзнанието на избирателите. Така тествайки различни теми, които винаги са опозиция на текущия му политически опонент, Тръмп успя винаги да бъде в центъра на прожекторите, а така умело успя да насади простия си (и гениален) слоган в главите на нищо неподозиращите избиратели.

 

Facebook

screen-shot-2016-11-11-at-12-57-52

Почти всяка реч на Тръмп беше споделяна в профила му във Facebook, на живо! Използвайки Facebook като телевизионен канал с минимум 14 милиона последователи, които желаят една по-добра Америка, бе перфектен инструмент да достигне до стотици милиони американци, независимо дали го одобряват или не. Само клиповете във Facebook страницата му имат няколко стотин милиона гледания…

 

Youtube

screen-shot-2016-11-10-at-16-42-10

Едно бързо търсене на името Trump в YouTube дава над 12.2 милиона резултата. Хилари в сравнение с Тръмп има едва 5.5 милиона.

Как успя да стане толкова известен, дори и в Youtube?

Нека не се заблуждаваме… Тръмп е в шоубизнеса от десетилетия и знае по-добре от всеки друг как да привлече вниманието на медиите върху себе си. Участия в тв клипове, които го иронизират, участие в телевизионни предавания, които се шегуват с косата му, предизвикване на множество скандали, както и образуване на стабилно ядро от Youtube фенове, които правеха специални канали, за да споделят клипове и речи на Тръмп, му отреди първото място в тази социална мрежа.

 

Интернет Медии

Колкото по-скандален ставаше Тръмп, толкова повече сайтове пишеха за него. Дори братята македонци направиха сайтове, на който споделяха информация за Тръмп.
Повечето от медиите го плюеха, защото той нападаше статуквото чрез обиди и закани, които никой досега не беше виждал – стената с Мексико, забрана на мюсюлманите да влизат в САЩ и т.н. Всички медии му се смееха, че говори за тези неща, но той добре си беше написал домашното, използвайки Туитър като предварително беше изтествал, че тези теми са значими за по-голямата част от САЩ и че всъщност това са мисли на средностатистическия американец.

 

3. Царят на медийното внимание

evgfqumgefnuj8p7eayg

Доналд Тръмп е по телевизията от 40 години насам. За всичките си брандове той умело е използвал медиите, защото е човекът еталон, когато стане въпрос за градене на лична марка. Лична марка, която днес вече седи върху Белия дом.

За периода на президентската си кампания Тръмп е получил над 3 милиарда долара в ‘безплатна’ реклама по телевизията, интернет, радио и печатните издания. За справка Хилъри е получила тройно по-малко.

Просто Тръмп знаеше, че за да може да прокара съобщението си в медиите по стандартния ред, първо това би му струвало цяло състояние и второ, Хилъри би дала много повече, за да го заглуши. Единственият шанс да си прокара път до телевизора и компютъра на цяла Америка бе да прави неща, които никой политик не би искал да направи – да създава скандали и конфронтации, които медиите просто няма как да не отразят, защото това би им вдигнало рейтингите.

 

4. Перфектно знаеше, кой е неговият гласоподавател – забравеният американец

75e05500086f5ce2

Хилари се опитваше да обедини всички американци, полове, раси, класи, а това на бизнес език значеше, че иска да продаде продукта си на всеки и навсякъде. В бизнеса всеки знае, че тази стратегия е обречена на неуспех още от самото начало.

За разлика от нея Тръмп заложи на забравения американец – човекът, който системата пропуска, за да обедини и приравни всички и всичко. За няколко десетилетия тези хора бяха станали милиони и просто им беше нужно някой, който да ги стимулира достатъчно умело, за да пожелаят промяна. Някои ще кажете, че това е чист популизъм и няма да сгрешите. Това обаче, бе единственият шанс на Тръмп да стигне до хората и той умело използва това.

 

5. Умело избягване на слабостите и фокус върху силните страни

Ако Тръмп беше позволил да бъде вкаран в дебат, обсъждащ спецификите на това, което ще направи той, нямаше да има шанс срещу политически опитната Хилари. Затова Тръмп умело избягваше да води битка на политическия фронт и да отговаря на въпроси свързани с “КАК”. Вместо това той се беше фокусирал върху въпросите “ЗАЩО” (защо е нужна промяна) и “КАКВО” (какво иска да промени и какви цели иска да постигне).

От маркетинг гледна точка, хората които се интересуват от отговорите на въпросите “ЗАЩО” и “КАКВО” в политиката, са много повече от хората, които се интересуват от отговорите на въпроса “КАК”. Затова на всеки въпрос “КАК” Тръмп отговаряше с думите “Просто ще го направя.”

 

6. Успя да изгради ентусиазъм сред избиратели си

trump-rally-texas-3

Добрите търговци знаят силата на препоръките от уста на уста. В ерата на социалните медии много реклами, които Клинтън пускаше по всяка телевизия, не успяха да се противопоставят на многото речи на Тръмп (по пет речи на ден). Няма реклама на този свят, която ще се противопостави и ще ангажира повече от реч на живо. Малцина знаят, че Тръмп бе най-високоплатеният лектор в световен мащаб в последните десетилетия, като взимаше по 1 милион долара на час. Този милион не се дава, ако не можеш да ангажираш, вдъхновиш и ентусиазираш публиката.

 

7. Успя да затвори продажбата

15055631_10158104776015725_7369824433746481238_n

Политическият маркетинг изисква да се спечелят множество гласове не всеки ден, а в един конкретен ден за четири години. Точният момент е най-важното нещо. Тръмп научи какво работи и какво не работи с напредването на кампанията. Той успя да подобри своето послание, да потисне обидите по негов адрес и успя да достигне своя пик в точното време, пренебрегвайки прогнозите на социолозите и медийни спецове. Във всяка от последните си речи той повтаряше едни и същи прости послания приканващи гласоподавателите да си представят една отново велика страна, построена с помощта на предприемача Тръмп. Той смело и уверено заявяваше, че вече печели или че ще спечели в еди-кой си щат.

А не искат ли хората да подкрепят победителя? Не желаят ли да подкрепят и да се асоциират с човек, който е победител и който други хора като тях също считат за победител? Точно в този момент една марка прераства в движение и Тръмп просто успя да го направи.

Все още предстои да видим какво от обещаното Доналд Тръмп ще изпълни. Едно е сигурно обаче…Америка и нейният лидер ще са в светлините на прожекторите по целия свят, а Доналд ще се опитва да я рекламира на целия свят, за да може един ден хората да си кажат – Тръмп направи Америка велика…отново!

 

П.П. Няма да е неуместно ако кажа, че благодарение на социалните мрежи Тръмп доизгради своя образ и стигна до десетки милиони хора. Ако желаете да разберете как Доналд Тръмп завладява социалните мрежи с присъствието си, както и какви психологически похвати използва, за да стигне до потребителите, то нашата facebook бизнес академия може да е точно за вас…Тези, които искат да достигнат до колкото се може повече хора със своите съобщения, продукти и услуги.