Чудите ли се как Доналд Тръмп стана президент?

Как Слави Трифонов направи референдума и пълни стадиони с по 80 хиляди души в България, Англия и САЩ?

Как Наталия Кобилкина е харесвана от над 10% от българките по света (близо 400 хиляди жени харесват Кобилкина във Facebook), които плащат стотици левове, за да чуят какви съвети има тя за тях?

Или пък как бизнесмена Веселин Марешки влезе в парламента?

Независимо какво е мнението ви за тези противоречиви личности, всяка една от тях е постигнала успехи в своето поприще, за да бъде там, където е сега. В противен случай никой никога нямаше да е чувал за тях.

Всъщност общите неща между гореизброените персони не са едно и две:

  • Всички те са личности
  • Всички те са известни
  • Всички те са авторитети в своите професионални области
  • Всички те са богати и харесвани от много хора

Най-общото между тях обаче остава невидимо за окото…

Можете ли да се сетите как се казват компаниите на тези хора?

Не?!

Не се притеснявайте. Не сте единствени.

Всъщност другото общо нещо между гореизброените хора е, че всеки един от тях работи през собствената си марка – своето име.

Така независимо коя компания е основал или каква инициатива е поел, хората свързват постиженията му не с екипа му (компанията), а със самия него.

———————————————–

В началото на моята кариера като финансист, получих един безценен съвет от баща ми:

“През първите 20 години работи здраво върху името и репутацията си, защото след това името ще работи за теб така или иначе.”

Тогава не разбрах какво ми казва, но с времето започнах да доумявам силата и властта, които името на един човек могат да имат върху голяма група от хора.

Хората го наричат по много начини – репутация, лична марка, личен бранд, име в обществото и т.н., но като цяло това е етикетът, с който сте познат на другите и асоциациите, които предизвикате в тях, дори и да не ви познават.

———————————————–

Ако в момента си мислите, че личната марка (бранд) е само за успелите, известните, предприемачите, певците, артистите и т.н., ще трябва много да ви разочаровам.

Светът, в който живеем вече не е същия.

Най-вероятно имате профил в социалната мрежа, в който могат да се видят снимки, информация за вас, какво харесвате, как се държите с другите хора, колко сте активен и т.н..

Също така най-вероятно имате и LinkedIn профил, в който е описано за кои компании сте работили, колко дълго, на каква позиция, кой какви препоръки ви е дал и т.н.

Най-вероятно, когато човек напише името ви в google излизат поне няколко резултата и снимки свързани с вас.

В днешния информационен свят всеки е медия, независимо дали иска или не.

Тези, които осъзнаят това, започват да го използват и да трупат позитиви.

Като например Доналд Тръмп, която президенстка кампания бе основно базирана на ангажиране на огромни групи от хора в социалните мрежи Twitter, Facebook и Youtube.

Или пък като Ким Кардашиян, която прави по $50 милиона долара приходи на година, защото е една от най-известните reality звезди/предприемачи в социалната мрежа.

Днес информацията е навсякъде, а всеки говори за някого. В миналото не е било по-различно…

Когато Ричард Брансън решава да основе авиокомпанията си Virgin се консултира с няколко експерта и един от тях му дава безценен съвет, който той прилага и до ден днешен.

Осъзнавайки, че влиза в пряка конкуренция с най-голямата и богата на финансови ресурси авиокомпания във Великобритания – British Airways, консултантът на Брансън го съветва да започне да акцентира на личния си бранд, за да може да изпъкне и да си спечели медийно отразяване. В идните години следват ексцентрични пътувания с балон и куп други лудории, които никой нормален бизнесмен не прави. Това вкарва Брансън в медиите, за които той е “лудият собственик на авиокомпания”. Коя авиокомпания? Сещате се…

Брансън прозрява, че всяко едно негово появяване в медиите е реклама на неговата компания и на това, което тя представлява.

Попитайте днес някой прохождащ предприемач на кой се възхищава и едно е почти сигурно – името на Брансън ще е сред най-често срещаните имена. Това обаче няма да има много общо с успехите на компаниите му (измежду които има над 200 фалирали такива и няколко мултимилиардни). По-скоро ще има общо с цялостната представя, която Брансън е оставил за себе си – ексцентричен милиардер живеещ на собствен остров, който обича купона, екстремните спортове и има много успешни компании в цял свят.

Тук отново ще спомена Тръмп, защото според мен той е бог в царството на личния брандинг и скорошните му успехи красноречиво доказват това.

Малко хора сигурно си дават сметка, че огромна част от бизнес империята на Тръмп се основава предимно на репутацията му. От това дали ще му дадат голям кредит за нова сграда, какви други строители ще успее да привлече в града/района, до това колко продажби ще реализира. Тръмп е в полезрението на медиите още от 30 годишен и вече близо 40 години гради името си. Днес то седи на доста сгради за милиарди по света и може би няма информиран човек, който да не е запознат с неговата персона.

От друга страна пък, българския вариант на Тръмп, Веселин Марешки, с времето умело успя да се наложи в публичното пространство. Някога да сте виждали реклама на аптеките му по телевизията или в списания? На бензиностанциите му?

Не.

Най-вероятно никога няма да видите такива, но въпреки това ще продължавате да слушате и четете за него във всяка възможна медия – от жълта до уважавана такава. Личен PR, който му спечели 10% на изборите за президент и 4% на парламентарните избори почти без никакви разходи за кампанията.

Какво да кажем пък за Слави Трифонов. Човекът с най-много екранно време в последните 20 години в българския ефир. Можете ли да назовете един българин, който всяка седмица има поне по 5 часа ефирно време в праймтайм-а, и който си говори с президенти, звезди и всякакви други лидери и по този начин е възприеман изключително високо в очите на хората?

Съвсем нормално е за това време г-н Трифонов да изгради толкова голям авторитет (б.а. личен бранд), че когато реши да направи референдум, този референдум да бъде подкрепен от близо 3.5 милиона българи. Днес всички чакат Слави и компания да направят първи стъпки в политиката и можете да бъдете сигурни, че с репутацията, която Слави Трифонов е изградил, влизането в парламента няма да е особено трудно.

Не зная дали от написаното до тук става ясно, че изграждането на личен бранд е своеобразният Еверест в маркетинга.

Не ми вярвате ли? Добре, ще ви дам още няколко довода.

Според изследване на една от най-големите консултанстки и одиторски компании в света Deloitte, средната продължителност на компания от индекса Fortune 500 днес е по-малка от 20 години (Fortune 500 е списък с най-добрите компании в САЩ, които репрезентират 2/3 от БВП на страната). Освен това продължителността на живота на една добра компания намалява значително през този век – от 60 г. средно до едва 20 г. (виж графиката).

Това се дължи на множество фактори – от технологията, през глобализацията, световните войни и бума в популацията. Това, което можем да кажем като извод е, че след 15-20 години, огромна част от компаниите съставляващи икономиката на САЩ (а и на света) ще са различни, защото степента на промяна в света се увеличава с всяка изминала година и бизнес моделите, дори и на големите компании, имат все по-кратък жизнен цикъл.

Сега бих искал да ви покажа една друга графика, показваща как се променя продължителността на живота на хората по света. (виж графика )

Какъв извод можем да направим от последните 2 графики – увеличаваща се продължителност на живота, а драстично намаляваща продължителност на живота на компаниите (в т.ч. и професиите)?

Изводът е следния…

Децата ни и ние включително ще живеем средно по 80 години, от които около 50 ще са в активна възраст. За времето, в което ще сме в активна възраст, водещите бизнеси и професии ще се сменят най-малко три пъти. Ще фалират компании и нови ще бъдат създавани. Ще изчезват професии и нови ще се появявят.

Това, което обаче няма да се смени, е нашето собствено име. Когато името има добра репутация (добър личен бранд) нещата започват да се получават – повече бизнес, по-висока заплата, повече приятели, повече уважение, повече последователи и т.н.

Дори и да смените професията, да стартирате нова компания, вие ще го направите в качеството си на човек, който има потенциала да се справи. В качеството на човек, който вдъхва доверие у другите за това.

Представете си, че утре всички компании на Елон Мъск фалират. Дали на Мъск ще му е трудно да стартира нов бизнес? Да намери финансиране, инвеститори и екип, за да сбъдне поредната си луда идея?

Когато имаш успешен личен бранд, той може да компенсира всякакви други грешки, стига те да не предават доверието на хората.

На всичкото отгоре в много от случаите името ни ще продължи да генерира стойност, дори и дълго след като вече не сме тук (наследниците на Майкъл Джексън са получили $825 милиона долара от права върху името му само за 2016 г.).

Когато искате да кандидатствате за ново работно място, HR-ът и новият ви шеф отново търсят информация за вас по всички възможни канали. Липсата на такава информация се възприема по-скоро негативно.

Когато си търсите екип от хора, които са по-умни и опитни от вас отново личният бранд ще привлича тези хора към вас. Това е още една причина Елон Мъск да бъде постоянно в медиите – за да може да изгражда готин образ на компаниите си и да накара умните младежи да мечтаят да работят в Tesla, SpaceX или Hyperloop. Истински маркетинг на привличането.

Когато някой иска да прави бизнес с вас, той ви google-ва или се допитва до хора, които ви познават. При това прави доста обстойно проучване, просто защото информацията е на един-два клика разстояние.

Независимо дали имате бизнес, работите в компания, на свободна практика или нещо друго – вие сте лична марка, която не сменя наименованието си (дори и омъжените жени вече често поставят тире  след бащиното си име).

Името ви е личната марка, с която сте от ден 1 до края. Името ви репрезентира ценности, постижения, възгледи, знания, отношение или пък тяхната липса.

Изграждането на лична марка (личен бранд/репутация/име/авторитет) обаче не е прост и лесен процес. Нужно е много стратегическо планиране, умело използване на личните ви ресурси, умело боравене с активите на другите хора (пари/контакти), доста знания и умения, съпроводени с огромно количество целенасочена работа. При това години наред.

Но ако все още нямате активи в личния си бранд, това не трябва да ви плаши. Ако никой не знае за вас и бизнеса ви, ако никой не познава името ви в индустрията, ако никой не знае за успехите и силните ви страни, то винаги имате избора да започнете да развивате личния си бранд. Няма да е лесно и бързо, но ползите ще са много – живот, в който осмисляте избора на вашите родители за име и в който оставате отпечатък и наследство след себе си.

Добра стъпка в развитието на личния ви бранд би бил безплатният мини-курс по личен брандинг, в който можете да се запишете като въведете името и имейла си във формата по-долу. В 3 видеа ще научите много интересни неща, свързани с изграждането и развитието на вашия личен бранд, независимо дали сте професионалист в дадена област или просто желаете по-добра кариера.

Въведете своя “личен бранд” (име) и имейл по-долу и веднага ще получите достъп до първото от трите видеа.